Het effect van ‘een anders dan anders’ evenement

door Carla Manten

Vorig jaar werd ik benaderd door een zorginstelling die toonaangevende (hoog)specialistische ggz biedt aan de mensen in haar werkgebied. Zij doen dat met hart en ziel en midden in de maatschappij van nu. Het plan was een evenement in de vorm van een congres organiseren, anders dan anders, helemaal passend bij de manier waarop zij bekend willen staan. Het moest gaan over autisme, over kwetsbaarheid met -naast kennisoverdracht- ook veel ruimte voor beleving. Of ik hen wilde adviseren over een andere vorm dan die waarin dit soort congressen doorgaans gegoten wordt. Of ik dat wilde? Jazeker! Sterker nog … wat een geweldige opdracht!

Verfrissend

Want als een klant ‘anders dan anders’ zegt, dan begint er bij mij van alles te bruisen. Ten eerste omdat ik van de klant het vertrouwen krijg om iets nieuws te proberen en daarnaast ook omdat het voor mij dan pas echt interessant wordt. Ik werk al zo’n 25 jaar in deze branche en in die tijd heb ik heel veel van hetzelfde gezien. Anders dan anders is goed! En niet alleen voor mij. Het is namelijk ook voor de bezoeker van het event enorm verfrissend. Je verhoogt daarmee in één klap je attentiewaarde. En dat is toch eigenlijk wat je wil.

Niet horen maar voelen

Maar hoe doe je dat nou; een ‘anders-dan-anders’ evenement neerzetten? In de basis komt het erop neer dat je een aantal standaardingrediënten vervangt door elementen die specifiek bij de organisatie passen. Deze elementen brengen een verrassing met zich mee en stellen de bezoeker in staat te voelen wat je bedoelt in plaats van alleen te horen.

Spraakmakend programma

Voor dit evenement hebben we het aantal sprekers én de spreektijd per spreker werd teruggebracht. Daarmee kwam ruimte vrij voor verrassingselementen als drama (door acteurs uit het werkgebied van deze organisatie), muziek (een kwetsbaar liedje, ook gezongen door iemand uit het werkgebied), ervaringsverhalen van zowel behandelaars als cliënten en een expositie van tekeningen van een inmiddels overleden cliënt met bij elke tekening een persoonlijk verhaal van de vader van deze man.

Ontroerend

Het was mooi te horen van bezoekers dat zij zich diverse keren op het verkeerde been gezet voelden. Op een positieve manier wel te verstaan. Als mensen verrast worden gaan alle zintuigen meer open staan waardoor de boodschap die je over wilt brengen zoveel beter overkomt. Een voordracht van een zelfgeschreven gedicht door iemand die suïcidaal is, komt zoveel dichterbij dan een beschrijving van de behandeling van een suïcidale cliënt.

Unieke profilering

De sfeer die we voor dit event hebben weten neer te zetten heeft ertoe geleid dat de organisatie zich op een heel specifieke, eigen manier heeft kunnen profileren. Daarmee hebben zij zich kunnen onderscheiden met alle positieve gevolgen van dien.

Kortom: missie geslaagd!

Carla Manten