Hoe vervang je die goede communicatiecollega in de zorg?

Hier tips!

Door Alice Hilbers

Je hebt een extra collega nodig want er start een groot bouwproject of er is een fusie in aantocht. En net dán heb je een collega (er zitten vooral dames op communicatie) die tijdelijk uitvalt. Laat ons raden. Zal wel zwangerschap zijn. Heel leuk, heel erg leuk zelfs, maar ook (eerlijk is eerlijk) best onhandig. Vooral voor je zwangere collega zelf want die zit ‘hem’ te stressen. Ze heeft duidelijk teveel ballen in de lucht. Natuurlijk is zwangerschap ook een project maar het gaat gewoon niet samen. Bovendien gaat haar zwangerschapsverlof 1 juni in (ze is eind juli uitgerekend) en de bouw wordt net voor de bouwvak opgeleverd.

En nu?
Hele slimme leidinggevenden reageren als volgt:
‘Maar Mariëtte, jouw zwangerschap gaat voor. Wat heb je nodig?’
Ai, daar komt het…
‘Guus, ik wil graag voor de Pinkster weg en heb nog wat vrije dagen. Nét voor Hemelvaart rond ik dan mijn werk af.’

Zoen je zo’n Mariëtte nog of niet?
Wat is wijs. ’t Is een best mens maar wat komt dit beroerd uit. Maar goed, je vervolgt met de vraag wie van haar collega’s de communicatie van de nieuwbouw kan overnemen.
Aan wie denkt ze?
Aan Hetty, Suzanne, Carla?

Tijd voor de tweede duidelijkheid.
‘Guus, die zitten tot over hun oren in het werk. Ik zou een vacature opstellen.’ Een vacature? Wel ja, met alle rompslomp van de teksten, de gesprekken, een sollicitatiecommissie, de onderhandelingen, het inwerken enzovoort.
En ondertussen wil jij over de bouw communiceren. Wat nu?

Eerst even praktisch: 

1. Roep het team samen en vraag hen om het werk zó te verdelen dat er één duidelijke klus overblijft.

2. Stel samen een planning op. Wanneer is waarvoor een extra collega nodig?

3. Zoek een interim-collega die zich snel inwerkt, snel door heeft hoe ‘de hazen lopen’, en kan aanpakken.

Tussen twee haken: of die combi bestaat? Jazeker. Er zijn nog steeds mensen die werk ‘zien’ en (al is het zeldzaam) geen dikke rapporten schrijven. Toegegeven ze zijn zeldzaam. Net zoals wetenschappers worden afgerekend op hun publicaties, lijkt het wel alsof communicatiemensen plannen, concepten en voorstellen moeten produceren. Hoe meer, hoe liever. Bladzijden vol, met tussendoor presentaties waarbij iedereen glazig kijkt.. Als je drie keer zo’n presentatie hebt bijgewoond en niet meer weet of het gaat om strategie, tactiek of operatie, is er met jou niks mis. Helemaal niks. Wel met degene die met zijn Prezi en techniek 2 uur de tijd krijgt om alle neuzen één kant op te krijgen. Want zoveel is duidelijk: van glazigheid wordt het niet helderder.

Maar goed, terug naar jouw bouwproject

Wat doe je als je nog steeds geen passende match hebt gevonden? Dóórzoeken. Naar een collega die niet is van dik doen maar van doen-doen, want ze zijn er!
Wij van De Profielmakers zitten zelf ook af en toe klem en willen dan een aanpak-collega met wie het klikt. Wat niet altijd het geval is. En dus hebben onze mensen (ja je kan ons ook laten zoeken!) de Profielmakers-garantie. Niks niet glazig. De garantie van professionals (p) die maatwerk (m) leveren zonder dikke concepten, dure plannen of andere dikdoenerij. Die garantie houdt ook in dat een collega uit het Profielmakers-team die niet matcht, geruisloos wordt opgevolgd door een andere collega. Zo krijg je zonder dure, omslachtige sollicitatieprocedures binnen 2 weken enkele CV’s (met daarachter wakkere professionals) zodat tijdens de verbouwing de verkoop doorgaat. De bouw krijgt een eigen bulletin, informatiebijeenkomsten, een woordvoerder, een (deel op de) site en op de communicatie-afdeling een collegiale collega die er altijd lijkt te zijn geweest. Wat? Die er is geboren. Dat is de positieve bijvangst van de Profielmakers.