Hoe pak je de naamswijziging van je zorginstelling aan?

door Edith Rameckers

Is jouw zorginstelling toe aan een nieuwe naam? En kun je nog wel wat tips, inzichten en handvatten gebruiken voor deze naamswijziging? Lees dan dit blog.

De aanleiding voor een nieuwe naam kan zeer divers zijn. Van een fusie tot een overname of omdat je nieuwe ambities niet meer passen bij je huidige bedrijfsnaam. Tijd voor een naamswijziging dus. Maar wat komt daar allemaal bij kijken en hoe pak je dat aan? Hieronder een paar strategische inzichten en praktische stappen.

Een nieuwe naam komt nooit alleen

Een goed begin is het halve werk. Een naamswijziging vormt hét uitgelezen moment om eens goed op een rijtje te zetten waar je zorginstelling voor staat en vooral waar je wilt dat je instelling voor staat. Onderzoek of je huidige kernwaarden en identiteit nog passen bij je nieuwe ambities. En pas je strategie hierop aan. Omschrijf helder waar je bedrijf voor staat en wat je aanpak is. In de praktijk zie ik dat het uitwerken van deze fase over het algemeen als taai en best lastig wordt gezien. Maar hij is wel heel essentieel. Zonder doordachte basis geen stevige fundering.

De nieuwe naam kiezen

En dan komt het leuke deel; het kiezen van de nieuwe naam en bijbehorende huisstijl. De nieuwe naam is onderscheidend, geeft een gevoel van waar het bedrijf voor staat en kan meegroeien met je ambities. Maar, hoeft niet allesomvattend te zijn. Een naam staat namelijk niet alleen, maar wordt ondersteund door ‘het verhaal’ van je bedrijf. Let daarnaast ook op een aantal praktische zaken zoals:

. Goed leesbaar, geen ingewikkelde spelling

. De juiste associaties oproepen bij je doelgroep

. Mocht je internationaal gaan, houd hier dan rekening mee

. Doe onderzoek of je naam juridisch mogelijk is

. Doe onderzoek of de naam überhaupt beschikbaar is als URL

Neem je medewerkers mee

Je hebt je naam gekozen, nieuwe kernwaarden opgeschreven, een strategie bedacht en dit uitgewerkt in een plan van aanpak. Tijd om te toetsen. Te beginnen bij je medewerkers. Zij voelen zich sterk verbonden met je bedrijf. De identiteit van je zorginstelling zit immers verweven in hun eigen identiteit. Een nieuwe naam en identiteit gaan hen dus aan het hart! Wees hier zuinig op en stem je interne communicatie hierop af. Daarnaast zijn zij ook de mensen die je merk naar buiten toe uitdragen. Een merk bestaat in hoofden van mensen en is puur gebaseerd op emoties en ervaringen met jouw bedrijf en niet op feiten en cijfers. Neem je medewerkers dus mee in al deze veranderingen. Vertel hen waarom keuzes zijn gemaakt en geef ze de tijd om dit nieuws te laten landen. Dit geeft hen ook de kans een goed verhaal aan de buitenwacht te vertellen.

Een andere optie die je hebt, is het betrekken van je medewerkers -of een goede afspiegeling daarvan- vanaf het begin van het proces van de naamswijziging. Ze denken mee en komen meestal met verrassende informatie en inspiratie. Daardoor krijg je mooie inzichten en ontstaat al de eerste beleving bij je ambassadeurs naar de buitenwereld.

In de markt zetten

De veranderingen vormen een goede aanleiding om je huidige klanten en opdrachtgevers te benaderen en hen te vertellen over je nieuwe naam en ambities. In je externe communicatie biedt dit ook een haakje om potentiële klanten en opdrachtgevers te benaderen met je verhaal. Hoe je dit doet kan verschillen. Dit is sterk afhankelijk van het type klant en opdrachtgever. De volgende tips wil ik je meegeven, onafhankelijk van hoe of via welk kanaal je communiceert.

. Maak het persoonlijk
. Laat iets achter
. Doe iets extra’s
. Verras en laat ook eens anderen uit je organisatie het woord doen

Hulp nodig?

Dit is in een notendop hoe het proces en aanpak rondom een naamsverandering kan gaan. Denk je ook na over een naamsverandering en wil je hierover sparren? Je kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen.

Edith Rameckers