Wie gelooft in jou?

Gratis proeverij 'Profilering in Zorg en Welzijn'

Je profileren als zorginstelling… Het lijkt je reinste gekkigheid maar als je even nadenkt (en je realiseert dat er echt een MARKT is voor Zorg en Welzijn…), realiseer je je dat het van levensbelang kan zijn voor jouw organisatie. Daarom bieden we jou een gratis proeverij aan waar je de eerste ‘kneepjes’ leert. Lees alvast waar deze workshop over gaat. (Of boek gelijk via ons contactformulier.) 

Waarom is profilering zo belangrijk? Als een ander niet weet wat de meerwaarde van jouw zorginstelling is, gaat hij net zo makkelijk naar een collega-instelling en blijkt die cliënt jouw organisatie  (bijvoorbeeld in een enquête)  ook gemiddeld te waarderen. Mensen herkennen sterke punten pas als je ze laat zien en benoemt.  Dus als je ze uitdraagt, in de praktijk en in je communicatie.  Om die twee punten gaat het steeds bij profilering en vooral in de wereld van de gezondheidszorg.

Dit verbaast je misschien want zorg en welzijn heeft toch elk mens nodig (zou je denken) dus dat ‘loopt’ wel. Maar als je naar enquêtes en beoordelingen van instellingen kijkt, weet je wel beter. Bescheiden instellingen worden zeer bescheiden gewaardeerd. In feite worden hun kwaliteiten over het hoofd gezien. En daar valt wat aan te doen. Daarom… hierbij een minicursus profilering.

Wie gelooft in jou?

Veel instellingen in Zorg en Welzijn hebben volop mogelijkheden om een goede band met hun cliënten en hun familie op te bouwen maar laten dat achterwege.  Ze lijken liever achter de schermen door te buffelen en aan te modderen dan naar buiten  te treden met een eerlijk verhaal over wat ze te bieden hebben. En ondertussen zijn ze verbaasd over het feit dat hun cliënten  niet tevreden zijn en op social media hun ongenoegen uiten. Misschien kennen ze de wet van de WC nog niet. Dat is de wet van de  Wederzijdse Communicatie. Die zegt:

* Vertel eerlijk waar je goed in bent omdat je je vak serieus neemt en goed werk levert.

* Vertel het zó dat je cliënt meteen snapt wat het hem oplevert.

* Wees bereikbaar voor je cliënt en nodig uit tot contact. Luister naar je cliënt.

Want: elkaar verstaan, helpt om voor elkaar te gáán.

Wederzijdse Communicatie gaat over je profiel. Zonder profiel ben je vlees noch vis en dat is een slappe hap.

Profilering dus

Profilering wil zeggen dat je wat je doet voor je cliënt LAAT ZIEN en  VERWOORDT.
In feite vertel je:

* hoe je je voor je cliënt inzet,

* wat hij kan verwachten

* en waarom dat zijn leven anders maakt.

Je geeft je cliënt houvast en daardoor gaat de cliënt – uiteraard alleen als het klopt- dat herkennen.  In feite helpt profilering je cliënt dus vérder. Beschouw het als een extra steun, naast de behandelingen en ondersteuning die jij en je collega’s bieden.

 

Maar let op…

MARKTWERKING in ZORG en WELZIJN is compleet anders dan in elke andere vorm van dienstverlening. Maar dan ook compleet anders. Als je werkzaam bent binnen die sectoren herken je  dat onmiddellijk.

Wat maakt het anders?

Onder andere deze aspecten spelen een rol:

1. Voor de meeste zorg die afgenomen wordt, zit je als cliënt of patiënt in een afhankelijke positie. Iemand anders stelt eerst een diagnose. Die diagnose is grotendeels bepalend voor het vervolg van je zorgproces en de financiering.

2. Trajecten binnen Zorg en Welzijn zijn geen bustochtjes met haltes waar je tussentijds kunt uitstappen, maar processen waarbij er iets met of aan je gebeurt. Allerminst vrijblijvend.

3. Bij Zorg en Welzijn lopen belangen nogal door elkaar. Een ziekenhuis heeft bijvoorbeeld vooral belang bij de technische en complexe zorg voor een client maar minder bij de verpleging/ verzorging enz. Terwijl de client daar misschien wel wat langer zou willen blijven..

Met andere woorden: niet het belang en de wens van de cliënt is doorslaggevend (die is ondergeschikt!) maar er zijn hele strakke richtlijnen en daarbinnen moet de cliënt zich schikken en handhaven. Dit geldt in de relatie business-to-consumer maar óok business-to-business. Want ook tussen de verwijzers speelt vaak macht in plaats van het belang van de client.

De sector Zorg/ Welzijn is overgereguleerd en de keus en vrije positie van de client en partijen is heel klein. Daardoor moet je in je marketingcommunicatie twee goede routes ontwikkelen, zowel voor de cliënt als voor en door verwijzers. Zoek je daar hulp bij, kies dan altijd specialisten die jouw diensten met respect en vakmanschap profileren.

 

Gratis proeverij

Wil je weten hoe De Profielmakers je kunnen helpen? Boek onze proeverij ‘Profileren in zorg en welzijn’ en ontdek samen met jouw MT of team wat voor jouw organisatie de beste profileringskansen zijn. Bel: (085) 130 23 63 

NB: Dit is een tijdelijk aanbod vanwege ons jubileum. Maak er dus nú gebruik van.
Bovendien: met een profiel dat zijn werk doet, ben je als organisatie herkenbaar en zichtbaar.  En daar moet je geen dag langer om verlegen zitten!